Logga in
  • Bli Scout

    Bli scout

    Tycker du att scouting verkar kul? Du är alltid välkommen att besöka oss på ett avdelningsmöte och känna på vad det innebär att vara scout i Waxholms scoutkår. ...

    Läs mer
  • Waxholms Scoutkår

    Waxholms Scoutkår

    I Waxholms Scoutkår strävar vi efter att ge våra barn och ungdomar äventyr, friluftsliv, gemenskap och personlig utveckling i scoutings anda. Att vara scout i Waxholm skall alltid vara roligt, ...

    Läs mer
  • Scouterna

    Scouterna

    Vad är scouterna egentligen? Hur många finns det? Vad vill de? Läs mer om scouterna i Sverige på scouternas hemsida.

    Läs mer

Lägga till ny användare

För att lägga till en ny användare måste du ha administratörsbehörighet. Det är normalt bara en person per avdelning som har det, men det finns egentligen ingen begränsning. Det spelar ingen roll i vilken domän (vilken avdelning) du har behörighet för, du kommer ändå ha tillgång till alla avdelningars behörighetsinställningar.

I exemplet nedan skall vi lägga till en ny ledare på Myrorna.


användare - nyLogga in i backend.

Klicka på User Manager för att komma till användarhanteringen.


användare - ny

För att få lite överblick kan man börja med att filtrera på den behörighet man ska ge personen. I det här exemplet har jag filtrerat på Ledare - Myrorna.


användare - ny

Som vi ser var det flera personer som hade denna roll, men de flesta av dessa hade dessutom andra roller. Det gör att i kolumnen för behörighet står det "Multiple groups" så det hade inte hjälpt oss. Därför filtrerar vi listan för att få koll.

Vi ser också att super-usern Waxadmin har behörighet som Ledare - Myrorna. Det finns ingen checkbox framför denna rad, så dess behörigheter kan vi (naturligtvis) inte ändra.


användare - ny

För att skapa en ny användare, klicka på New i övre högra hörnet.

Fyll i namn, användarid, lösenord och e-postadress. När vi senare klickar på "Save & close" så kommer systemet skicka ett mail med användaruppgifter till den nya användaren FÖRUTSATT att e-postadressen är korrekt ifylld. Om man vill skapa en gruppanvändare bör man alltså lämna e-postfältet tomt.

Användarid (Login Name) kan väljas helt fritt, men det är bra om det kan associeras tillbaka till den person (eller grupp) det tillhör. En lämplig namnkonvention är att använda de tre första bokstäverna i för och efternamnet samt att undvika svenska tecken. Ex. HanMal, IngAke, EvaJoh

Innan vi sparar användaren behöver vi tilldela denne rätt behörigheter.


användare - nyEftersom personen skall vara ledare på Myrorna ger vi denna följande behörigheter.

  • Medlem - Myrorna: Ger tillgång till inloggad information på Myrornas sidor
  • Ledare - Myrorna: Ger tillgång till ledarspecifik information på Myrornas sidor
  • Redaktör - Myrorna: Ger möjlighet att skriva artiklar (t.ex. blogposts och nyheter) på Myrornas sidor. Denna behörighet är inte nödvändig för alla ledare, men det kan vara bekvämt att många kan skriva.

Dessutom behöver man kryssa ur behörigheten Registered, som följer med från Joomla!s ursprungliga behörighetshantering.

En ytterligare möjlighet är att tilldela ledaren behörigheten "Redaktör - Kårgemensamt". Denne kan då skriva artiklar på kårgemensamma sidor ex. Läger, Fyren, Loppmarknaden, kårens kalender m.m.

Det finns inget som hindrar att man är medlem på flera avdelningar, eller är redaktör på en annan avdelning än man är ledare. I normalfallet bör man dock välja behörigheter enligt mallen ovan.

När alla behörigheter är förbockade klickar vi "Save&Close" och är därmed klara!